Sıkça Sorulan Sorular
Toyota Hybrid Sistemi (Toyota Hybrid Synergy Drive), hibrit aküsü ile çalışan elektrik motoru ve benzin ile çalışan motoru uyum içerisinde kullanır. Elektrik motoru ve benzinli motor aracı aynı anda veya tek başlarına hareket ettirebilir. Bu akıllı sistem, maksimum verimliliği sağlamak için hangi motorun ne zaman çalışacağına otomatik olarak kendisi karar verir. Diğer bir önemli özelliği de aracın kendi kendini şarj edebilmesidir. Sonuç olarak, Toyota Hybrid Sistemi ile;
- Sessiz ve konforlu bir sürüş
- Çok düşük yakıt tüketimi
- Çok düşük zararlı egzoz gazları salımı (CO2 ,diğer zararlı gazlar ve Partikül Madde) sağlanır.
- En güçlü şarj frenleme sırasında yapılır.
- Sürüş sırasında benzinli motor zaman zaman hem aracı hareket ettirip hem de hibrit aküsünü şarj edebilir.
- Araç hareket halinde iken, ayak gaz pedalından çekildiğinde hibrit aküsü şarj edilir.
- Frenleme ile şarj etme imkânı yok ise, mesela sıkışık trafikte kalma durumu gibi, benzinli motor sadece hibrit aküsünü şarj etmek için (kritik seviyenin biraz üzerinde olacak kadar) devreye girer.
Rejeneratif (üretken) frenleme sistemi sayesinde, yavaşlamak için fren pedalına bastığınızda, tekerleklerin dönüşü ile oluşan hareket enerjisi, jeneratör vasıtasıyla elektrik enerjisine çevrilir. Elektrik üretilebilmek için harekete geçen jeneratör, uyguladığı direnç ile aracın yavaşlamasını da sağlar.
Frenleme gücünün ne kadarının jeneratör direncinden, ne kadarının disk ve balatalardan sağlanacağı ise elektronik olarak ayarlanır. Eğer hibrit aküsü tamamen dolu ise, daha fazla şarj olamayacağı için, elektrik üretimi yapılmaz.
Toyota Hybrid modellerinde, hem benzin hem de elektrik motoru olduğu ve araç sürekli olarak sadece elektrik motoru ile hareket etmediği için, elektrikli araçlardaki gibi bir menzil tanımlaması bulunmamaktadır. Bununla beraber, sürüş stilinize ve trafik şartlarına bağlı olarak, şehir içi trafiğinde kat edilen mesafenin veya sürenin yarısına yakın kısmında benzinli motor devreye girmez.
Toyota Hybrid modelleri, kullanım şeklinize göre, kalkışlarda ve sürüş esnasında bazı koşullarda sadece elektrik motoru ile hareket edebilir.
Diğer Hibrit Modelleri: Şehir içi veya şehir dışı farketmeksizin çok km yapıyorsanız hibrit model tercih edebilirsiniz.
Aslında diğer otomobillerden çok da farklı değil. Ani hızlanmalardan kaçınmak, genel olarak daha sakin bir sürüş stili benimsemek önemli. Önünüzdeki trafiği izleyerek araç kullanmak ve mümkün olduğunca aracınızın tamamen durmasını önlemek de yakıt tüketimini düşürür.
Yavaşlamak veya durmak gerektiğinde sert frenden kaçının, fren pedalına hafif bir şekilde ve mümkün olduğunca erken basın. Bu sayede tüm frenlemelerde özellikle yokuş aşağı inişlerde, çok çabuk bir şekilde hibrit aküsünü(batarya) şarj etmeniz mümkün olur.
Hibrit modellerinde 4 farklı sürüş modu mevcut. “EV” (Electric Vehicle/Elektrikli Araç) modunda, araç mümkün olan maksimum derecede elektrikli motor ile hareket etmeye yönlendirilir. Sürüş güvenliği sebebi ile, gaz pedalına fazla basılırsa araç EV modundan çıkar. EV modu, kapalı garajlar ve/veya sessiz sürüşün gerektiği ortamlarda fayda sağlar.
“ECO” düğmesi, aracın gaz pedalı hassasiyetini azaltarak ve klima çalışma hızını azaltarak yakıt tüketimini düşürmek konusunda destek olur. “ECO” modu, azaltılan gaz pedalı hassasiyeti sayesinde, karlı ve buzlu benzeri çok kaygan zeminlerde de güvenli sürüş imkanı sağlar.
“PWR” modu (Yaris Hybrid’de bulunmamaktadır) benzinli motor mümkün olduğunca sık devreye alınıp yüksek devirleri kullanmak sureti ile daha performanslı bir sürüş sağlanmaya çalışılır. Eğer hiçbir sürüş modu düğmesine basılmazsa, araç “Normal” sürüş modunda çalışır.
Birinci olarak, hibrit araçların geliştirilmesinin amacı çevreyi daha az kirletmek. Araçlardan kaynaklanan çevre kirliliği söz konusu olduğunda genellikle CO2 salımı ön plana çıkıyor. Oysa CO2 ile beraber NOx (Azot oksit ve türevleri) ve PM (Partikül madde) salımları da çevre kirliliğinde etkili.
Benzinli motorlar, dizellere kıyasla çok daha düşük seviyelerde NOx ve PM üretirler. CO2 salımı da hibrit teknolojisi sayesinde düşürüldüğünde, benzin-elektrikli hibrit araç çevreyi çok daha az kirletir. Bir diğer sebep de, benzin-elektrikli’nin daha uyumlu bir kombinasyon olması.
Elektrik motorlarının da, dizel motorların da düşük devirleri güçlüdür.
Benzin-elektrikli kombinasyonunda ise düşük süratlerde elektrik motoru kuvvetli ve ekonomik bir çekiş sağlarken, sürat yükseldikçe “Atkinson döngülü/çevrimli” benzinli motor ekonomik bir sürüş sağlar. Ayrıca, dizel-elektrikli’nin daha yüksek araç ağırlığı, yakıt tüketimini olumsuz etkiler. Son olarak, dizel-elektrikli bir hibrit araç, hem dizel motorun hem de hibrit aksamın ilave maliyeti düşünüldüğünde ekonomik açıdan rasyonel olmayabilir.
Otomotiv sektöründe kullanılan hibrit sistemlerin seviyeleri birbirlerinden farklılık gösterir. Toyota Hybrid sistemi “tam hibrit” olarak tanımlanır. Hibritleşmenin temelde 5 kademesi vardır ve Toyota’nın 4. ve 5. kademede (5. kademe hibrit Toyota modeli Türkiye’de satılmamaktadır) hibrit modelleri bulunmaktadır.
Hibritleşme kademelerini sıralamak gerekirse;
1-Rölantide motorun durma (Stop&Start) özelliği
2-Fren enerjisi geri kazanım sistemi
3-Elektrik motoru ile güç takviyesi
4-Sadece elektrik motoru ile hareket edebilme yeteneği
5-EV modunda uzatılmış menzil. (Plug-in hybrid)
Sürüş esnasında hibrit aküsünün tamamen bitmesi söz konusu değildir. Hibrit aküsü enerji seviyesi belirli bir seviyenin altına inerse, araç hareket etmiyor olsa dahi, benzinli motor devreye girerek hibrit aküsünün şarj olmasını sağlar. Hibrit aküsü tam dolu olarak araç park edilse dahi, 1-2 ayda bir en az 30 dk çalıştırılması ya da 15 km kullanılması gerekir.
Hibrit aküsünün tamamen deşarj olması ya da benzinli motora ilk hareketi sağlayacak kadar güç sağlamaması durumunda, yetkili servisin hibrit aküsünü şarj etmesi gereklidir. Araç, standart takviye kablosu ve/veya iterek veya çekilerek çalıştırılamaz.
Tüm Hibrit modellerimiz, diğer modellerimizde olduğu gibi 3 yıl / 100.000 km süre ile Toyota Onarım Güvence Sistemi ile güvence altındadır. Hibrit araçlarımızda üretimden kaynaklanabilecek mekanik problemlere ilave olarak, Hibrit sistemi (Hibrit Aküsü, Akü Kontrol Modülü, Hibrit Kontrol Modülü, İnvertör ve Konvertör) 5 yıl 100.000 km'ye kadar (önce hangisi dolarsa) Toyota Onarım Güvence Sistemi koruması altındadır.
**** Uzatılmış Hibrit Akü Güvencesi ile, Toyota Onarım Güvence Sistemi koruması sona erdikten sonra, her 1 yıl /15.000 km’de yaptırılacak Hibrit Sistem Kontrolü ile hibrit akü güvencesi aracın 10. yaşına kadar uzatılabilmektedir. Detaylar ve fiyat bilgisi için Toyota Bayinize danışınız.
Hibrit aküsünün ömrü ise, aracın ekonomik ömrü ile aynı olup, değişimi öngörülen bir parça değildir. Size bir fikir vermesi açısından, özellikle Avrupa ve Amerika’nın büyük ve kalabalık şehirlerinde yoğun bir şekilde kullanılan, Toyota markalı ve Toyota Hybrid teknolojisine sahip taksileri gösterebiliriz. Bu araçlar yüzbinlerce kilometreyi devirmelerine rağmen, orijinal hibrit aküleriyle kullanılmaya devam etmektedirler.
Hibrit araçlar benzinli araçlara kıyasla sizlere bir sürü avantaj sağlar :
- Çevreci ve geleceğin teknolojisi
- Sessiz ve konforlu bir sürüş deneyimi
- Performanstan ödün vermeden yüksek yakıt ekonomisi
- Sürüş koşullarına göre yakıt tüketimi, dizel motorlara göre ortalamada benzer, şehir içinde daha da avantajlı
- Toyota’nın 20 yılı aşkın tecrübesi ile dünyada öncü konumda olduğu yüksek hibrit teknolojisi
- Düşük bakım maliyetleri - Hibrit akü ve aksamı 5 yıl/100.000 km garantili
- Hibrit Sistem Kontrolü (HHC) işlemini her yıl yaptırarak hibrit aküsünü toplam 10 yıl boyunca garanti altına almak mümkündür.
- Hibrit modeller, dayanıklılığı ve güvenilirliği ile meşhur Toyota markasının en sorunsuz modelleri arasında yer alıyor.